Iedere aanhangwagen zoals bijvoorbeeld een paardentrailer, bakwagen, machinetransporter of podiumwagen moet over een chassisnummer beschikken. Dit nummer is opgeslagen op een vast deel van de aanhanger en is internationaal wettelijk verplicht. Maar wat is een chassisnummer precies, waarom is dit nummer zo belangrijk en wat moet u doen zodra er wat mankeert aan dit nummer? Daar gaan wij van Konag Aanhangwagens in dit blogartikel verder op in.
Ieder voertuig heeft een chassisnummer, een aanhangwagen ook. Dit nummer wordt ook wel VIN nummer of framenummer genoemd en bestaat uit 17 letters en cijfers. Het chassisnummer geeft de aanhangwagen een unieke identiteit. Om die reden kunt u dit nummer ook zien als de vingerafdruk van de aanhangwagen.
Het chassisnummer staat op een vast onderdeel van de aanhanger, dus niet in de dissel, of de koppeling. Het nummer mag zich namelijk niet bevinden op een onderdeel dat tijdens een reparatie van de trailer vervangen kan worden. Doorgaans vindt u dit nummer aan de voor- of achterkant van de aanhanger, aan de rechter kant om precies te zijn. In de kentekenpapieren of het COC bewijs staat doorgaans de exacte plek van het chassisnummer vermeld.
In Nederland is het wettelijk verplicht dat elk toegelaten wegvoertuig zoals een trailer of nader soort aanhanger over een chassisnummer beschikt. Maar ook in andere landen van de wereld wordt deze identificatie aangebracht door fabrikanten. Zonder dit nummer kan de aanhanger namelijk niet geïdentificeerd worden. Het nummer bestaat sinds 1980 altijd uit 17 tekens, deze tekens worden afgewisseld door cijfers en letters. De VIN moet altijd uit drie delen opgebouwd zijn: de WMI, VDS en VIS.
Het kan door wat voor reden dan ook voorkomen dat de aanhanger niet meer over een chassisnummer beschikt. Wanneer men zegt dat een aanhangwagen geen chassisnummer meer heeft, bedoelt men vaak dat het nummer niet meer goed leesbaar is. Dat kan komen door roestvorming of beschadiging door een ongeluk. Wanneer dit het geval moet u een afspraak maken met een RDW keuringsstation.
Bij een RDW keuringsstation kan een keurmeester onderzoek doen om de identiteit van de trailer vast te stellen. Na het onderzoek en het vaststellen van de identificatie van de aanhanger moet het chassisnummer weer leesbaar op de aanhanger worden ingeslagen bij een RDW keuringsstation. Het gevonden chassisnummer noteren op papier is namelijk niet voldoende. De RDW is de enige instantie die de VIN opnieuw in de trailer mag slaan.
Een VIN nummer is voor iedere aanhanger verplicht. Echter moeten aanhangwagens met een gewicht boven de 750 KG en ongeremde aanhangwagens ook over een typeplaatje beschikken. Dit wordt ook wel het identificatieplaatje van een aanhanger genoemd en bevat allerlei gegevens. Bij deze gegevens kunt u denken aan de naam van de eigenaar, de fabrikant, het chassisnummer, de MTM en het bruto laadvermogen. Een typeplaatje zit meestal op de zijkant of voorkant van de trailer, maar nooit op het koppelingshuis.
Alle aanhangwagens die Konag Aanhangwagens verkoopt, beschikken over een chassisnummer. Heeft u een aanhangwagen zoals een plateauwagen, bloemenwagen of beurswagen en heeft u een vraag over het chassisnummer? Neem gerust contact op voor meer informatie. We zijn zowel telefonisch als per e-mail bereikbaar. Bel naar +31(0)527652190 of stuur een e-mail naar info@konag.nl U kunt voor deskundig advies ook contact opnemen met de RDW of met een van de RDW keuringsstations.