• maandag: 08:00 - 17:30
    • dinsdag: 08:00 - 17:30
    • woensdag: 08:00 - 17:30
    • donderdag: 08:00 - 17:30
    • vrijdag: 08:00 - 17:30
    • zaterdag*: 08:00 - 14:30
    • zondag: Gesloten

    Let op: Tussen 12.30 en 13.00 lunchen wij en zijn wij niet bereikbaar.

    * Werkplaats gesloten

    Vandaag Gesloten
  • +31 (0)527652190
  • info@konag.nl
  • Whatsapp

Hoe bereken ik de juiste kogeldruk van mijn aanhangwagen?

Bent u van plan om een aanhangwagen te kopen? Dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden, waaronder de kogeldruk van de aanhangwagen. De juiste kogeldruk is essentieel voor de veiligheid en stabiliteit wanneer u op de weg rijdt met uw aanhanger. In dit blogartikel leggen we kort uit wat kogeldruk inhoudt, wat de invloed is van een verkeerde kogeldruk en natuurlijk hoe u zelf de kogeldruk kunt berekenen. Lees verder.

Wat is de betekenis van kogeldruk?

Kogeldruk is de neerwaartse kracht die de dissel van een aanhangwagen uitoefent op de trekhaak van het trekkende voertuig. De kogeldruk heeft invloed op hoe veilig en stabiel zowel de auto als de aanhanger zijn. Hoe dit werkt? Met een juiste kogeldruk blijft de aanhanger stabiel achter het trekkende voertuig rijden en wordt de kans op slingeren of andere gevaarlijke wegsituaties geminimaliseerd.

De aanbevolen kogeldruk hangt af van de maximale trekhaakbelasting van het trekkende voertuig en de totale belading van uw aanhangwagen. In de meeste gevallen ligt de optimale kogeldruk tussen de 5% en 10% van het totale gewicht van de aanhangwagen; dit is inclusief lading. Informatie over de maximale trekhaakbelasting, ook wel maximale kogeldruk, van uw auto vindt u op het typeplaatje van de trekhaak zelf of in de handleiding van de fabrikant.

Wat gebeurt er bij te veel of te weinig kogeldruk?

Zoals u zich wel kunt voorstellen, kan een verkeerde kogeldruk gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken. Zowel te veel als te weinig kogeldruk heeft nadelige effecten op de rijstabiliteit:

  • Te veel kogeldruk: is de kogeldruk te hoog? Dan wordt de achterkant van de auto naar beneden gedrukt en hebben uw voorwielen minder grip op de weg. Wat u in dit geval al snel zult merken, is dat u de auto niet goed kunt besturen en de remweg langer is. Met name bij een nat wegdek en hoge snelheden kan dit een risicovolle situatie veroorzaken
  • Te weinig kogeldruk: is de kogeldruk juist te laag? Dan heeft de trekhaak juist onvoldoende neerwaartse druk. De aanhanger kan gaan slingeren, wat het risico op verlies van controle over de auto vergroot. Bij hoge snelheden en harde zijwind wordt dit effect nog sterker

Het berekenen van de juiste kogeldruk voor een aanhangwagen

Welke kogeldruk wordt aanbevolen, varieert afhankelijk van het totale gewicht van uw aanhanger. Zoals we net al vertelden, ligt de optimale kogeldruk tussen de 5% en 10% van dit totale gewicht. We nemen als voorbeeld dat u een aanhanger met een gewicht van 750 kg heeft. Op basis van de gegeven regel ligt de ideale kogeldruk dan tussen de 37,5 en 75 kg. Gaat het om een zwaardere aanhangwagen van bijvoorbeeld 3.500 kg? Dan kan de kogeldruk al tussen de 175 en 350 kg liggen.

De invloed van de lading

Bovendien heeft ook de manier waarop de aanhangwagen is beladen invloed op de stabiliteit tijdens het rijden. De balans tussen de lading en de as van de aanhanger speelt een grote rol hierin. Wanneer de lading ongelijk is verdeeld, kan de kogeldruk te hoog of te laag uitvallen en de rijveiligheid beïnvloeden. Plaats zware objecten daarom zoveel mogelijk boven de as van de aanhangwagen om het gewicht gelijkmatig te verdelen.

Vraag meer informatie aan

Wilt u een aanhangwagen kopen, zoals een koelaanhanger of schaftwagen, en bent u op zoek naar meer informatie over de optimale kogeldruk? Dan bent u bij Konag aan het juiste adres. Neem gerust contact met ons op.