Elk vervoersmiddel is afhankelijk van goede banden. Bij een aanhanger worden banden echter vaak vergeten. Toch is het van groot belang om de staat van de banden van uw aanhangwagen regelmatig te controleren op slijtage. Slijtage aan banden kan niet alleen leiden tot gevaarlijke situaties op de weg, maar ook zorgen voor onnodige kosten of stilstand. We leggen uit hoe u bandenslijtage kunt herkennen en wat u eraan kunt doen, lees verder.
Slijtage aan aanhangerbanden komt meestal geleidelijk, maar er zijn duidelijke signalen waar u op kunt letten. Eén van de eerste tekenen is een zichtbaar versleten profiel. Volgens de wet moet een aanhangerband een profieldiepte van minimaal 1,6 mm hebben, maar voor de veiligheid wordt aangeraden om deze bij 2 mm te vervangen. Ziet dat het profiel ongelijk is afgesleten, bijvoorbeeld aan één kant meer dan aan de andere? Dan kan dit duiden op een verkeerde uitlijning, een scheve as of een probleem met de ophanging van de band.
Een ander teken van slijtage zijn kleine scheurtjes in het rubber, ook wel droogtescheurtjes genoemd. Deze scheurtjes ontstaan in de meeste gevallen als de aanhanger langere tijd stilstaat of als de banden verouderd zijn. Ook bobbels of vervormingen in het loopvlak of de zijwand kunnen gevaarlijk zijn. Deze signalen wijzen vaak op interne schade aan de band, bijvoorbeeld door een stoot of overbelasting. In zulke gevallen is vervanging van uw aanhangerbanden direct noodzakelijk.
Wat u niet meteen ziet, maar minstens zo belangrijk is: slijtage aan de binnenkant van de band. Deze vorm van bandenslijtage blijft vaak onopgemerkt totdat het te laat is. Interne beschadigingen ontstaan door langdurige overbelasting, een verkeerde bandenspanning of veroudering van het rubber. Zelfs als het profiel er van buitenaf nog prima uitziet, kan de band aan de binnenzijde zwak zijn.
Een veelvoorkomend probleem is dat de band van buiten nog in redelijk goede staat lijkt, terwijl de binnenkant al begint te rafelen of scheurtjes vertoont. Daarom is het verstandig om een band af en toe door een professional van de velg te laten halen voor een grondige inspectie. Zeker als u vaak met zware belading rijdt of lange afstanden aflegt is het aan te raden om de banden te laten controleren en onverwachte schade, gevaarlijke situaties onderweg en dure reparaties voor te zijn.
U kunt slijtage van de aanhangerbanden zelf meten met een profielmeter. Hiermee controleert u hoeveel millimeter profiel er nog op de band zit. Let vooral op dat u op meerdere plekken opmeet: aan de buitenkant, het midden en de binnenzijde van het loopvlak. Hiermee kunt u ongelijkmatige slijtage opsporen. Heeft u geen profielmeter? Dan kunt u ook een munt van 1 euro gebruiken. Steek hiervoor de munt in het profiel. Kunt u het gouden randje zien? Dan is het tijd om de band te vervangen.
Controleer ook de bandenspanning regelmatig. Een te lage spanning zorgt voor extra slijtage aan de zijkanten van de band, terwijl een te hoge spanning juist leidt tot slijtage in het midden. Beide situaties verkorten de levensduur van de banden aanzienlijk. De juiste spanning staat meestal op de band en kunt u vinden in onze veelgestelde vragen. Om zelf de bandenspanning te controleren, kunt u naar een tankstation gaan. De meeste tankstations beschikken over een luchtautomaat met drukmeter waarmee u de spanning kunt meten en bijvullen.
Wilt u uw aanhangerbanden laten controleren? Dat kan bij Konag. Onze monteurs hebben ervaring met verschillende aanhangwagentypes, zoals kleine bagagewagens tot grote machinetransporters. Bovendien zijn wij de aangewezen partij wanneer u een aanhanger wilt kopen of huren. Bekijk ons assortiment of kom langs op ons showterrein in Nagele, Flevoland.