• maandag: 08:00 - 17:30
    • dinsdag: 08:00 - 17:30
    • woensdag: 08:00 - 17:30
    • donderdag: 08:00 - 17:30
    • vrijdag: 08:00 - 17:30
    • zaterdag*: 08:00 - 14:30
    • zondag: Gesloten

    Let op: Tussen 12.30 en 13.00 lunchen wij en zijn wij niet bereikbaar.

    * Werkplaats gesloten

    Vandaag Gesloten
  • +31 (0)527652190
  • info@konag.nl
  • Whatsapp

Wat zijn de regels voor het rijden met een aanhangwagen in het buitenland?

Steekt u voor uw werk de grens over met uw aanhangwagen of neemt u deze mee op vakantie, dan is het belangrijk om te onthouden dat elk land zijn eigen regels hanteert. Snelheden, verplichte documenten en technische eisen kunnen namelijk behoorlijk verschillen van wat u binnen de Nederlandse grenzen gewend bent. We zetten de belangrijkste zaken op een rij, zodat u goed voorbereid op pad gaat.

Snelheidslimieten verschillen per land

Eén van de grootste verschillen tussen landen is de toegestane maximumsnelheid met een aanhangwagen. In Nederland mag u met een aanhanger op de snelweg doorgaans maximaal 90 km/u rijden. In België is dat 120 km/u, tenzij het totale gewicht boven de 3.500 kg uitkomt, dan wordt het 90 km/u. In Frankrijk en Spanje liggen de limieten vaak rond de 90 of 100 km/u, afhankelijk van het type weg en de massa van uw combinatie. Let op: in sommige landen zijn er extra eisen voordat u met een hogere snelheid mag rijden, zoals in Duitsland. Daar is een speciale keuring vereist als u harder dan 80 km/u wilt rijden met een aanhanger. We vertellen er meer over.

Tempo 100 keuring in Duitsland

In Duitsland geldt standaard een maximumsnelheid van 80 km/u voor voertuigen met aanhangwagen. Wilt u toch 100 km/u mogen rijden op de autosnelweg? Dan moet de aanhanger voorzien zijn van de zogenoemde Tempo 100 keuring. Dit is een Duitse toelating waarbij een aanhanger technisch wordt beoordeeld op veiligheid en stabiliteit bij hogere snelheden. Als alles in orde is, ontvangt u een Tempo 100-sticker die u op de aanhanger plakt. Daarmee mag u op de Duitse snelwegen 100 km/u rijden. Heeft u deze keuring niet laten doen, dan riskeert u bij controle een boete als u harder dan 80 km/u rijdt.

Voor deze Tempo 100 keuring moet de aanhangwagen aan specifieke eisen voldoen, zoals:

  • Een goedgekeurde oplooprem en schokdempers
  • Banden die jonger zijn dan 6 jaar
  • Een geschikte gewichtsverhouding tussen trekauto en aanhanger

Welke documenten en veiligheidsmiddelen moet ik hebben?

Uiteraard bent u in veel Europese landen ook verplicht om bepaalde documenten en veiligheidsmiddelen bij u te hebben. Denk aan een kentekenbewijs van uw trekkende voertuig en de aanhanger en verzekeringspapieren. Rijdt u naar landen zoals Duitsland, Oostenrijk of Kroatië? Dan is het essentieel dat u een gevarendriehoek, veiligheidshesje en een verbanddoos in de auto hebt. Heeft u een Nederlandse ongeremde wagen? Let dan op dat u een witte kentekenplaat met hetzelfde nummer als uw auto op de aanhanger voert. Met een geremde Nederlandse wagen gebruikt u een geregistreerde kentekenplaat. In sommige landen zijn ook mistlampen en markeringslichten verplicht bij bepaalde afmetingen van de aanhanger.

Belading en zichtbaarheid

Een correcte belading van uw aanhangwagen is net zo belangrijk voor een veilige rit als de juiste snelheid, zeker bij hogere snelheden. Zorg ervoor dat het gewicht goed verdeeld is en houd ook rekening met de kogeldruk: te veel of te weinig druk op de trekhaak kan de wegligging negatief beïnvloeden. Zorg daarnaast dat de lading goed is vastgezet. In landen zoals Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland worden hier strenge controles op uitgevoerd. De aanhanger moet ook voorzien zijn van werkende verlichting en reflectoren, zodat u ook in het donker goed zichtbaar bent.

Aanhanger kopen?

Een aanhangwagen kopen bij Konag, zoals een koelaanhanger waarmee u de grens overgaat? Ga dan altijd voorbereid op pad door zelf te onderzoeken welke regels in het desbetreffende land gelden om gevaarlijke wegsituaties en boetes te voorkomen, wij zijn niet verantwoordelijk voor de actualiteit van deze informatie.