Torsieveer of paraboolveer

Goede vering is voor een aanhanger essentieel. Een veersysteem is essentieel, omdat de aanhanger bedoeld is om machines, materiaal en andere ladingen te vervoeren. Om de belasting op de lading en op de aanhanger te beperken, dient de aanhanger goed mee te kunnen veren met drempels en obstakels op het wegdek. Een veersysteem bij de wielen zorgt ervoor dat een bepaalde beweging tijdelijk vastgehouden wordt. Vervolgens wordt de beweging zonder impact weer vrijgegeven. Bij aanhangwagens gebruikt men voornamelijk een torsieveer of een paraboolveer. Wij van Konag Aanhangwagens vertellen in dit blogartikel meer over deze verschillende vering systemen.

Wat is paraboolvering?

Misschien heeft u wel eens van een bladveer gehoord. De paraboolveer is de vernieuwde variant van de bladveer. De klassieke bladveer bestaat uit op elkaar gestapelde stalen veerbladen. De stalen veerbladen hebben een gelijke dikte, ook de tussenruimtes tussen de veerbladen is even groot. De lengtes gaan van klein naar groot. Daarentegen bestaat een paraboolveer uit veerbladen die allemaal dezelfde lengte hebben, maar niet even dik zijn. Ze hebben namelijk allemaal een andere vorm.

Voordelen en nadelen

Maar kiest u voor bladveren, of voor paraboolveren? De voordelen van paraboolveren ten opzichte van bladeren op een rij:

  • Assen gaan minder snel krom
  • Een paraboolveer geeft bij een lichte lading al vering
  • De veer is lichter
  • Het systeem neemt minder ruimte in beslag
  • Beter rijcomfort
  • De veer heeft een lineair karakater doordat de veren dezelfde lengte hebben

Nadeel van paraboolveren:

  • Vragen meer onderhoud

Wat is een torsieveer?

Een torsieveer is een rubberen veer die volgens een ander principe werkt. Er is namelijk geen sprake van stalen bladen die de veer vormen. Het aslichaam bestaat namelijk uit twee holle assen die helemaal in elkaar zitten. De buitenste en de binnenste as hebben standaard vier zijden. Tussen de buitenste en de binnenste as worden vier rubberen strengen geperst. De buitenste as van de torsieveer is verbonden met het chassis van de aanhangwagen, terwijl de binnenste as middels een draagarm met de wielen verbonden is.

Is de aanhanger geladen? Dan ontstaat druk op de buitenste as van de torsieveer. De buitenste as draait als het ware om de binnenste as. Hierbij zorgen de rubberen strengen voor vering. Hoe meer belasting, des te meer de assen inveren.

Voordelen en nadelen

De voordelen van een rubberen torsieveer op een rij:

  • Geschikt voor verschillende laadgewichten
  • Het systeem heeft een lange levensduur
  • Nagenoeg onderhoudsvrij

Nadeel van torsieveren:

  • Minder wegcomfort dan het parabolisch veersysteem

Let op

Let op: wanneer u uw aanhanger overbelaadt komt de vering van zowel de paraboolveer als de torsieveer volledig te vervallen. U geniet dan niet meer van de voordelen die u hierboven las.

Welk veersysteem past bij mijn aanhanger?

Torsieveren en paraboolveren hebben beide zo hun voor- en nadelen. De paraboolveer heeft onderhoud nodig, een torsieveer niet. Echter biedt een paraboolveer beter wegcomfort dan een torsieveer. Welk veersysteem het best bij uw aanhangwagen past, is afhankelijk van welke voordelen u het belangrijkst vindt. Zodoende is deze keuze geheel afhankelijk van uw wensen. Neem gerust contact met ons op als u hulp wenst bij het maken van de juiste keuze voor uw situatie.

Meer weten over een veersysteem onder de aanhanger?

Wilt u meer weten over de verschillende veersystemen voor onder de aanhanger? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Doordat wij de specialist op het gebied van aanhangwagens zijn, kunnen we u uitstekend adviseren. Neem voor het inwinnen van meer informatie contact op door te bellen naar 0527 652 190 of een e-mail te sturen naar info@konag.nl. U kunt uiteraard ook een bezoek brengen aan de website.

Translate »